Dit is hoe advertenties op social media in zijn werk gaan

Reclames op televisie zijn tegenwoordig al lang niet meer de bronnen van de aankopen die mensen bij bepaalde websites of winkels doen. De internet marketing van bedrijven verschuift steeds meer naar sociale media kanalen. Hier kun je een korte advertentie laten zien bijvoorbeeld op iemand zijn tijdlijn en toch veel aandacht mee pakken.

Doelgerichte advertenties

Bedrijven steken steeds meer tijd en geld in online marketing. Sociale media platforms als Facebook, Instagram en Twitter zijn in deze online wereld een van de beste plekken om jouw advertenties te laten zien. Hier steken zij dus veel geld in om ervoor te zorgen dat de advertenties die zijn dan kortstondig laten zien wel van kwaliteit zijn en opvallen tussen al die andere advertenties. De zoekmachine marketing van bedrijven kan erg verrassend en opvallend zijn door hun grote marketingafdeling.

Maar een advertentie plaatsen kan niet zomaar. Zo kun je wel als bedrijf bijvoorbeeld een eigen account aanmaken en hier interessante content op plaatsen maar ook kun je instagram advertenties kopen. Dit is tegenwoordig veel goedkoper dan een advertentie plaatsen in de krant, op televisie of magazine. Zulke advertenties worden dan, zo goed mogelijk, aan accounts gekoppeld die wellicht geïnteresseerd kunnen zijn in jouw bedrijf en komen in het algoritme van Instagram terecht. Als jij dus tassen verkoopt en iemand heeft meerdere keren op advertenties van tassen en accessoires geklikt is het goed mogelijk dat het algoritme dit oppikt en jouw advertentie aan deze persoon laat zien.

Het gebruik van influencers

Influencer worden, dat is wat ook steeds vaker gebeurt, en ook zeker op jonge leeftijd. Een influencer is iemand die een groot bereik heeft op social media zoals Instagram en/of Youtube en hier vaak producten, in ruil voor een geldbedrijf, korting of andere beloning, aanprijst en benoemd en indirect oproept om dit product te kopen. Dit is dus ook manier van jouw bedrijf promoten op social media. Het is weliswaar geen advertentie met plaatjes en tekst maar vaak werkt het nog beter als iemand een product aanprijst en zijn of haar mening hierover uit, ookal is dit vaak beïnvloedt door het feit dat zij hiervoor geloont worden.